2022.08.23

Montenegróba autóval

Több utazással kapcsolatos cikket olvastam montenegrói kirándulásunk előtt, de igazából egyikből sem tudtam meg túl sok használható információt.

Most megosztok veletek pár információt, amennyiben Montenegrót választanátok uticélul. Első és legfontosabb kérdés, tényleg Montenegróba szeretnél e utazni? Ha az első tengerpartod, vagy nem csak a tengerpart miatt utaznál Montenegróba, akkor ezt a sort hagyd figyelmen kívül. Ha viszont tengerpart ínyenc vagy, tényleg nézz utána, hogy Montenegró e a legjobb választás.

Sok fontos infó birtoklásával érdemes útnak indulni, amiből párat szeretnék most veletek megosztani.

Bár Montenegró nem az EU tagja, mégis hivatalaos pénzneme az Euró. Így aki forintról váltja a valutát, még egy indok, hogy elgondolkodjon az uticélon, hiszen alapjáraton már nem is olyan olcsó. De erről majd a későbbiekben.

Mi az udvari átkelőn jöttünk Horvátország irányába, aztán tovább haladva Bosnia- Hercegovinán keresztül, egészen Montenegróig. Mivel a többi útvonalon nincs tapasztalatom, így erről írnék pár gondolatot.

A határátkelőkön sehol nem volt gond. Nem kellett sokat várni, és az ellenőrzés sem volt mérvadó. Max a Bosznia- Montenegró határon, ahol azt hittük letértünk a megfelelő útról, hiszen egy abszolút nemzetközi útvonalról egy murvás, tehenes, helyenként aszfaltos út vezetett a montenegrói határhoz.

Boszniában is tudtunk tankolni euróért, bár kb. 10 centtel drágább a benzin, mint Montenegróban. Az autópálya kapuknál lehetett kártyával fizetni, így nem váltottunk pénzt a boszniai átutazáshoz. Ahol van autópálya (nincs sok), nem érdemes közúton autózni. Nem drága az autópálya. 1-2 euró, és sok időt lehet spórlni. Az utak minősége nem rosszabb, mint a hazai. Az autópályák meg szuperek. Ami nagyon érdekes Boszniában, hogy benzinkút hátán benzinkút. Rejtély, hogy tudnak megélni. Kb. mind nonstop nyitva. Szóval nem kell aggódni az üzemanyag miatt. Kártyával vagy euróval biztos lehet fizetni.

Mi a kanyonál léptünk be az országba. Ahogy említettem, kb a határig vezető 20km volt katasztrófa. Viszont ezen a szakaszon is rengeteg a turista. Rafting központok találhatók erre.

A kanyonnál érdemes vigyázni, mert nagyon sok a leomlott kő a hegyekből. Alacsony autóval nem ajánlatos erre indulni. 3 ilyen autóval is találkoztunk ezen a pár km- es szakaszon, akinek elkapott az alja egy szikladarabot. Ezért is érdemes utasbiztosítást kötni, mert sok a nembelátható veszélyhezet. Arról még nem is beszélve, hogy bunkó és kultúralatlan sofőrök uralják Montenegró utait. Főleg a délebbi vidékeken, ahol főként albánok laknak. Ezért sem a legujabb kocsiddal indulj útnak, mert lesznek helyzetek, amikor  késztetést fogsz érezni egy kicsit belemenni, a másikba. Mint a dodgemben. Szóval a vezetési kultúrájuk egyelő a zéróval.

Mivel a tengerparti főutak túlterheltek, így arra is készülj fel, hogy rengeteg a dugó. Vasárnap délután 20 km útszakasz simán 1-2 óra. Sok az apartman, sok a turista, de az infrastruktúra még nincs erre felkészülve.

Mi Ulcinjt választottuk, és jól tettük. Az észki sziklás és köves tengerpartok, a sok szemetet leszámítva szépek, de a fürdés nem annyira élvezhető benne. Tengeri papucsot mindenképp szerezz be otthon, vagy itt is tudsz venni 8-10€ ért.

Ulcinj Kis Plázzsa - Mala Plaza elég zsúfolt és koszsos. Sok a szerb, az albán és a koszovói, akinek mindegy, hogy épp hová dobja el a szemetet. Inkább érdemes pár km- et délre utazni a Velika plazara, nagy plázs, ahol hosszan élvezheted a homokos tengerpartot. Az ottani éttermek nem túl színvonalasak. Pizza azért akad mindenhol, de a színvonalhoz képest szerintem drága. Főként az üdítők. Egyedül ami olcsónak számít, az a kávé. És amelett, hogy olcsó, még finom is.

Viszonyításként írom, hogy Ulcinj óvárosi részébéen lévő tényleg színvonalas éttermek is olcsóbbak, mint a bechek. Úgyhogy aki naplemenétre vágyik, annak ajánlom az óvárosi éttermek bármelyikét. Tényleg olcsóbbak, mint a beach.

Ami nekem a legjobban tetszett Ada Bojana beach. Bár nudista központként van beharangozva, de van nem nudi rész is. Viszont legalább szép, homoks a part. Igaz helyenként itt is ellepi őket a mocsok, ami sajnos annyira bele égett a retinájukba, hogy nem zavarja őket. Időnként késztetést éreztem szemétszedésre. Szóval, ha te is ilyen természetvédő beállítottságú vagy, érdemes betenni egy szemétcsipeszt. Na jó, ezt csak a poén kedvéért írtam.

Most már lassan befejezem mondandómat, de azért összefoglalva a még egyszer a tippeket.

Autó nélkül ne utazz Montenegróba, mert eléggé unalmas lehet egyhelyen tölteni az időt.

Az üzemanyag olcsó, és van Mol- Ina is, ahol van finom Hot-dog és Panini is.

Köss utasbiztosítást az autóra is, mert elég sok veszély fenyegeti a kocsidat (nem a lopás, inkább közúti).

Kevés a wifi és az sem túl jó, de bárhol kapni 10€ -ért 400gb netet, amivel jobban kijössz, mintha otthon fizetgetnéd a roamingot.

Vannak olcsó és jó szállások. Pl. mi az Amina (Ulcinj) ban szálltunk meg, ahol 7 éjszaka 400€ volt reggelivel. A tulaj tud németül és anguolul. Korrektek. Egyedül a net volt gyenge, de ahogy említettem, nem az ő hibájuk. Egyszerűen erre képes egy router, és a hálózat. Mindamellett a tengerre nyílik a kilátásunk. És tényleg. Mert a legtöbb helyen könnyen csőbe húzzák az embert. Érdemes google mapson rákeresni, hogy mennyire van a tengertől.

Szóval ezek a tapasztalataim Montenegróval. Nem olyan rossz, de árérték arányban már nem olyan nagy szám. Nagy forgalom, drága éttermek, cigiző pincérek munka közben, és szemét mindenhol. Lehet valamivel dárágább, de akkor inkább már Görögország.